Działania SEO, czyli upraszczając sprawę, pozycjonowania stron internetowych, zorientowane są na przeglądarki internetowe i osiągnięcie w nich jak najlepszych wyników podczas wyszukiwania konkretnych słów kluczowych. Samo pozycjonowanie jest jednak ciągłym i złożonym procesem, na który składa się mnóstwo różnych czynności. Czy pozyskaną dzięki temu wiedzę można wykorzystać do czegoś innego niż samych pozycji w Google? Co oprócz samych wyników w wyszukiwarkach możesz znaleźć w Internecie dzięki pozycjonowaniu?

Wiedza o klientach

Działania, jakie pozycjonerowi służą do wywindowania Twojej strony w Google, Tobie posłużyć mogą do znacznego poznania swojego klienta i zbliżenia się do niego. Skupiając się choćby na linkach, jakie prowadzą do Twojej strony, możesz poznać wiele, nieznanych Ci wcześniej opinii o Twojej firmie. Zdobędziesz cenne uwagi, dowiesz się więcej o preferencjach swoich odbiorców. Podobnie będzie, jeśli zastosujesz Google Analytics. Zabawisz się nieco w psychologa i poznasz to, jak myśli Twój klient. Przekonasz się, w jaki sposób podejmuje decyzje zakupowe, jakie czynności wykonuje na Twojej stronie i ile czasu spędza w konkretnym miejscu na niej. To może dać Ci wiele wskazówek i odpowiedzi na pytania, co jeszcze możesz zmienić w działaniu i ofercie swojej firmy, aby bardziej dostosować się do oczekiwań klienta. Im więcej masz danych o swoim kliencie, tym więcej o nim wiesz, a im więcej wiesz, tym więcej wniosków możesz z tego wyciągnąć. Tutaj pozycjonowanie przełoży się więc nie tylko na tę rzeczywistość internetową, w wyszukiwarce, lecz też na Twoje konkretne działania poza siecią.

Wiedza o konkurencji

Pozycjoner, planując działania SEO, analizuje też to, co robi Twoja konkurencja. W ten sposób również Ty dowiesz się np. w jakich słowach kluczowych, a co za tym idzie, usługach i produktach, masz największą konkurencję. Będziesz mógł odnaleźć niszę i przekonać się, które elementy Twojej oferty są unikatowe i warto na nie poświęcić więcej uwagi z powodu braku takiej konkurencji. Zyskasz też wiedzę o wszelkich nowinkach, lepiej poznasz rynek i swoją branżę. Internet jest pod tym względem kopalnią wiedzy. Jeśli nie skorzystałeś z niej wcześniej samodzielnie, to decyzja o pozycjonowaniu strony będzie świetną okazją, aby się we wszystko zagłębić.

Wizerunek

Analogicznie jak w opisywanych wyżej przykładach, śledząc to, co dzieje się wokół Twojej strony w Internecie, dowiesz się też o potencjalnych kryzysach wizerunkowych. Zawsze będziesz wiedzieć o tym, że klient napisze na Twój temat negatywny komentarz lub jest z czegoś niezadowolony. Możesz w ten sposób skutecznie zareagować i odpowiedzieć, a także zmienić to, co doprowadziło do takiej sytuacji, aby kłopot nie pojawił się w przyszłości. Nie tylko zapobiegniesz w ten sposób potencjalnym negatywnym skutkom famy rozprowadzanej przez niezadowolonego klienta, ale możesz osiągnąć pozytywne rezultaty. Poprawisz działanie swojej firmy, a także wyślesz sygnał do innych klientów, że liczysz się z ich zdaniem i reagujesz na to, co oni mówią. Będziesz mieć możliwość stworzenia interakcji z odbiorcami, która jest najlepszą drogą do wytworzenia więzi z firmą i klienta stałego, lojalnego, jaki z pewnością wróci do Ciebie niejednokrotnie.

Pozycjonowanie Twojej strony internetowej to nie tylko suche liczby, mówiące o tym, które miejsce zajmujesz, przy jakiej frazie. Chodzi o coś znacznie więcej. Pozycjonując stronę internetową, zaznaczasz swoją obecność w sieci – możesz być konkurencyjny oraz zyskujesz masę wiedzy, jaką łatwo wykorzystać w biznesie – również poza Internetem.