Pozycjonowanie stron zależy od bardzo wielu zmiennych. Nie sposób wymienić jednak ich wszystkich. Dla zainteresowanych tematem postaramy się jednak podpowiedzieć, które czynniki rankingowe są obecnie najbardziej istotne.

Bardzo wiele osób zastanawia się, od czego zależy pozycja danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Czynniki mające wpływ na pozycjonowanie strony od bardzo dawna stanowią oczko w głowie osób zajmujących się tematyką SEO. Ogólnie można przyjąć, iż liczba czynników jest stosunkowo długa i ciężko ją dokładnie sprecyzować. Warto też mieć na uwadze, że Google z roku na rok wprowadza kolejne zmiany do swoich algorytmów, które sprawiają, że niektóre czynniki tracą całkowicie znaczenie a inne stają się dużo bardziej istotne. Mimo tych zmian można wyróżnić elementy, które na stałe wpisały się już w kanon czynników rankingowych i to na nich opiera się w dużej mierze wynik jaki osiągnie strona w SERP’ach. W związku z tym postaramy się poniżej przedstawić wam najbardziej istotne z nich, które sprawią, że pozycjonowanie stron www stanie się skuteczniejsze.

Zacznijmy od tego, że czynniki rankingowe można ogólnie podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy dotyczy działań prowadzonych poza stroną www a drugi będzie związany z elementami na stronie. To właśnie na tym drugim rodzaju skupimy się w tej publikacji.

Szybka strona internetowa to lepsze pozycje w SERP’ach

Pierwszym czynnikiem rankingowym, o którym należy tutaj wspomnieć jest z całą pewnością szybkość działania strony. Żyjemy w czasach gdy urządzenia mobilne stały się tak popularne a ogólne tempo życia przyśpieszyło tak znacznie, że dla użytkowników liczy się każda sekunda. Wolno ładująca się strona internetowa to po prostu proszenie się o kłopoty. Nie tylko bowiem użytkownicy zrezygnują z odwiedzin takiej strony, ale również spotka was za to kara w postaci niższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google dbają bowiem o to, aby witryny były możliwie jak najbardziej przyjazne użytkownikom i czas ładowania się strony jest tutaj bardzo istotny.

Nasza porada w tym zakresie? Należy zadbać o odpowiednią optymalizację szybkości działania strony w postaci włączenia cache, zmniejszenia rozmiaru obrazów na stronie oraz pozbycie się zbędnych skryptów.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest responsywność witryny. Jak wspomnieliśmy chwilę wcześniej obecnie ponad połowa ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Dana strona musi zatem poprawnie wyświetlać się na tego rodzaju urządzeniach. Już od zeszłego roku Google oficjalnie potwierdził, że będzie w wynikach wyszukiwania faworyzował strony, które są dostosowane do wyświetlania się na tabletach i smartfonach.

Nasza rada? Koniecznie należy zmodyfikować lub też postawić na responsywny szablon na stronie www. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się jednak stworzenie alternatywnej, mobilnej wersji strony.

Content is king czyli o rosnącym znaczeniu publikowanych treści

Jednym z czynników, który w ostatnich miesiącach zyskuje na coraz to większym znaczeniu są natomiast unikalne i wartościowe treści na stronie. Google dzięki zaawansowanym algorytmom jest w stanie bardzo dokładnie przeanalizować zamieszczony na stronie content i stwierdzić czy jest on kopią jakiejś innej publikacji, zwykłym laniem wody czy też wartościową treścią, która ma w jakimś celu pomóc użytkownikom. Prowadząc zatem sklep internetowy trzeba mieć na uwadze, że dużo lepiej sprawdzą się na przykład unikalne opisy produktów niż te dostarczone przez producenta lub dystrybutora. Kluczowe będzie także zadbanie o przejrzystość tworzonego contentu. Tekst powinien być odpowiednio sformatowany, podzielony na paragrafy i posiadać śródtytuły.

Nasza rada? W przypadku sklepów internetowych należy skupić się na tworzeniu opisów produktów pisanych językiem korzyści. Dodatkowo warto prowadzić firmowego bloga i zamieszczać na nim różnego rodzaju poradniki, testy, porównania czy też unboxingi. Tworząc content należy pamiętać o stosowaniu odpowiednich nagłówków ( od H1 do H6 ) i umieszczeniu w nich słów kluczowych.

Następnym czynnikiem rankingowym o którym wspomnimy będzie optymalizacja meta danych. Najczęściej użytkownicy nie zwracają na nie uwagi są jednak one brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarek. Mowa tutaj głównie o znacznikach takich jak ,,Title” jak i ,,Meta desription”.

Nasza rada? Zadbaj, aby we wspomnianych znacznikach znalazły się słowa kluczowe, na jakie rankować ma dana podstrona witryny.

Linkowanie wewnętrzne sposobem na lepszą indeksację strony

Ostatnim czynnikiem rankingowym, który tutaj omówimy będzie linkowanie wewnętrzne. Mowa tutaj o stworzeniu odnośników do podstron w obrębie danej strony www. Ułatwia to nawigację użytkownikom i jednocześnie pomaga indeksowanie robotom Google.

Nasza rada? W przypadku sklepów internetowych linkowanie wewnętrzne może zostać łatwo wdrożone na przykład przy pomocy nawigacji okruszkowej ( bradcrumbs ).