Wyobraźmy sobie funkcjonalny dom, który nie zapewnia prywatności, dużą salę koncertową bez sterowania światłem, centrum sportowe bez odpowiedniej wentylacji albo sklep, w którym jest tak głośno, że tuż po przekroczeniu jego progu zaczyna nas boleć głowa… Często nie zdajemy sobie sprawy, że zapanowanie nad dźwiękiem jest tak samo ważne, jak odpowiednie oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja, a w przypadku obiektów handlowych także dobór asortymentu i jego odpowiednie wyeksponowanie.
Ważny kawałek tortu
Wystrój, temperatura i dźwięk…
Cicho to znaczy przyjemnie
Rozwiązania akustyczne – do wyboru, do koloru
Dlatego też projektanci powinni skupiać się nie tylko na wyglądzie, ale także na właściwościach i jakości używanych surowców, w tym materiałów dźwiękochłonnych. Aby poprawić komfort akustyczny powierzchni handlowej, niezależnie od tego, czy jest to pojedynczy sklep, czy centrum handlowe, ich twórcy mogą korzystać z innowacyjnych materiałów i systemów zwiększających pochłanianie dźwięków.
– Architekci przy wyborze sufitów dźwiękochłonnych zwracają główną uwagę na trzy czynniki: design, właściwości akustyczne i bezpieczeństwo – mówi Artur Pacyna, menedżer ds. technicznych Rockfon. – Sufity powinny być zgodne w sensie wizualnym z ogólną koncepcją projektu. Naszą rolą jest zapewnienie projektantom możliwość swobodnego wyboru odpowiednich płyt. Mam na myśli format, typ krawędzi, strukturę powierzchniową, kolor oraz system montażu: kształt profili, czy ich nośność.
Ze względu na stały duży ruch klientów, powodujący hałas, bardzo istotne znaczenie mają właściwości akustyczne sufitów, zwłaszcza w zakresie pochłaniania dźwięku. – We wszystkich obiektach użyteczności publicznej jednym z najistotniejszych kryteriów doboru produktów budowlanych jest bezpieczeństwo pożarowe. Większość produktów Rockfon charakteryzuje się najwyższą, najbezpieczniejszą klasą reakcji na ogień A1 – podkreśla ekspert.