Obecnie aby zaistnieć w sieci nie wystarczy stworzyć atrakcyjnej strony internetowej, na której znajdują się ciekawe treści. To za mało, jeśli witryna pojawia się na jednej z dalszych pozycji w wynikach wyszukiwania – na trzeciej, czwartej czy piątej stronie. Aby poprawić swoją widoczność, konieczne jest rozpoczęcie działań SEO. A na czym to polega w przypadku pozycjonowania lokalnego?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Aby wytłumaczyć, czym jest pozycjonowanie lokalne, należy rozpocząć od wyjaśnienia podstawowego terminu. Pozycjonowanie jest to szereg działań on-site oraz off-site, które wpływają na zmianę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Docelowo efektem ma być obecność w topowych wynikach na konkretne frazy.

Natomiast w trakcie pozycjonowania lokalnego dąży się do tego, aby zwiększyć widoczność serwisu na frazy związane z regionem, miastem czy nawet dzielnicą. W tym wypadku również wyróżnia się kroki podejmowane w ramach serwisu (on-site – optymalizacja strony pod wyszukiwarki, poprawa szybkości jej ładowania, a nawet optymalizacja obrazków) oraz poza nim (off-site – link building, content marketing czy marketing szeptany). A do kogo jest to skierowane?

Dla jakich firm skierowane jest pozycjonowanie lokalne?

Korzystając z wyszukiwarki Google można zauważać, że jednym z czynników branych pod uwagę podczas wyświetlania wyników jest tzw. geolokalizacja. Google, w zależności od tego, w jakim mieście aktualnie przebywasz, postara się dopasować wyniki do tej okolicy. Zauważ, że jak przejdziesz na sam dół strony, to znajdziesz na niej „belkę”, czyli pasek z informacją o Twojej lokalizacji, np. Wrocław lub Katowice. Co więcej, możesz zaznaczyć opcję „Użyj dokładnej lokalizacji” i tym samym pozwolić na udostępnianie danych o Twoim aktualnym położeniu. Niezależnie od tego, czy to zrobisz, czy nie, Google postara się jak najlepiej dopasować wyniki do miasta, w którym obecnie przebywasz.

Można też „wymusić” wyniki związane z danym regionem poprzez zastosowanie zapytania będącego połączeniem „fraza + miasto”, czyli np. „fryzjer Katowice”. W obu przypadkach prawdopodobnie zostanie wyświetlona też mapka z zaznaczonymi firmami, które odpowiadają Twojemu zapytaniu.

Warto pamiętać, że pozycjonowanie lokalne skierowane jest do firm działających stacjonarnie (bizzit.eu), zarówno tych o charakterze usługowym, jak i sprzedających swoje produkty. Ten rodzaj promowania przedsiębiorstwa w internecie sprawdza się również w przypadku producentów, zakładów przemysłowych czy lokalnych sklepów.

Formy promocji firmy lokalnej

Pozycjonowanie lokalne może przybrać różne formy. Część działań SEO jest takich samych, jak dla każdej innej witryny, różnią się jedynie tym, że oprócz fraz kluczowych pojawia się konkretna lokalizacja. Bardzo ważna jest optymalizacja on-site, polegająca m.in. na umieszczeniu nazw miast w nagłówkach, treści strony. Pozyskując odnośniki do Twojej strony warto zadbać o to, by pochodziły one z serwisów lokalnych.

Podstawowym krokiem jest również utworzenie konta w Google Moja Firma. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie wizytówki, w której znajdą się najważniejsze informacje o Twojej firmie, takie jak dane teleadresowe czy godziny otwarcia. A jeśli jest mowa o danych teleadresowych, to trzeba zadbać o to, aby w sposób spójny pojawiały się w różnych miejscach w sieci. A na co warto uważać? Niektóre największe katalogi w sieci samodzielnie pobierają dane o firmach z różnych baz. Warto sprawdzić, czy w nich figurujesz i czy wszystkie dane są poprawne – jeśli nie, masz prawo poprosić o poprawki.

Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?
5 (100%) 1 vote[s]