Coraz więcej firm jest obecnych w internecie. Jedne umieszczają tam tylko wizytówki, inne prowadzą aktywną sprzedaż online. Nie byłoby to jednak możliwe bez tak podstawowej kwestii jak domena internetowa.

Czym jest domena internetowa? W największym uproszczeniu to adres w sieci, pod którym można znaleźć daną stronę internetową. Można przyrównać domenę do adresu w bloku. Wpisuje się konkretną nazwę i już pukamy do właściwych drzwi, czyli wchodzimy na wybraną stronę www. Każda domena składa się z dwóch części: nazwy i rozszerzenia (końcówki). Przyjrzymy się tym elementom bliżej.

Jak zarejestrować domenę?

Zacznijmy od tego, gdzie i jak zarejestrować domenę internetową. Taką możliwość oferują renomowani dostawcy usług internetowych (np. Domeny.pl). Wystarczy wybrać dostawcę i wejść na jego stronę www (wtedy właśnie wpisuje się nazwę jego domeny). Każdy rejestrator domen udostępnia wyszukiwarkę domen. Wystarczy wpisać w niej wybraną nazwę naszego internetowego adresu, a po chwili otrzymamy informację, czy dana domena jest dostępna lub z jakim rozszerzeniem jest dostępna. Potem już wystarczy zalogować się do swojego profilu u danego rejestratora i opłacić wykupienie domeny na określony czas (na rok lub dłużej). Niestety, problemem jest najczęściej wybranie nazwy domeny.

Jak powinna być nazwa domeny?

Wybór nazwy domeny nie powinien być dziełem przypadku, a szczególnie w przypadku domeny dla firmy. Nie zawsze to będzie przecież nazwa firmy, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Jaka zatem powinna być nazwa domeny dla przedsiębiorstwa? Przede wszystkim taka nazwa powinna być jak najkrótsza, ale jednocześnie musi być łatwa do zapamiętania i zapisania. Nie warto stosować żadnych udziwnień. Nazwa powinna nawiązywać do branży, powinna wspomagać pozycjonowanie, może być słowem kluczowym lub określeniem tego, czym zajmuje się dana firma.

Rozszerzenie domeny

Wiele atrakcyjnych adresów internetowych zostało już zajętych, a wolna pula kurczy się każdego dnia. Pewne możliwości daje jednak wybór odpowiedniego rozszerzenia. W Polsce najpopularniejsze to oczywiście.pl. Jednak można się pokusić także o wybranie końcówki .eu, szczególnie gdy zamierzamy działać również na rynku europejskim. Uniwersalną końcówką jest .com. To dobre rozwiązanie, gdy planuje się działalność międzynarodową. Jeśli firma działa na rynku lokalnym, najlepsze rozwiązanie to będzie rozszerzenie lokalne (np. .waw). Coraz popularniejsze są również nowe domeny (nTLD), które dobrze charakteryzują strony internetowe (np. .store, .tech itd.).

Warto poświęcić nieco czasu na wybór domeny dla firmy. Należy pamiętać, że to będzie biznesowa wizytówka i często przez jej pryzmat będzie postrzegane dane przedsiębiorstwo.